Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ ΤΕΡΜΑΤΟΦΥΛΑΚΩΝ Β' ΜΕΡΟΣ

«Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ ΤΕΡΜΑΤΟΦΥΛΑΚΩΝ»
(Β’ ΜΕΡΟΣ)


Η προσωπικότητα του προπονητή στους τερματοφύλακες παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο στο να βοηθά πάντα ένα γκολκίπερ να βρίσκεται σε ετοιμότητα αλλά και να παίζει δίχως φόβο. Η σχέση προπονητή και παίκτη τερματοφύλακα αντανακλάται ουσιαστικά στην παρουσία του τερματοφύλακα και στην ανταπόκριση του τόσο στην φιλοσοφία της προπόνησης όσο και στον αγώνα.


ΟΡΓΑΝΩΣΗ

Ο προπονητής έχοντας επισημάνει τα λάθη πρέπει να είναι ικανός να οργανώσει προπονήσεις τέτοιες που να συμβάλλουν στη διόρθωση των συγκεκριμένων προβλημάτων( π.χ αν ο γκολκίπερ έχει πρόβλημα στο πιάσιμο της μπάλας δηλαδή στην λαβή θα πρέπει να δώσει ιδιαίτερο βάρος στην αναπλήρωση της αδυναμίας του με μια σειρά από εξειδικευμένες ασκήσεις που θα βοηθήσουν τον τερματοφύλακα στο συγκεκριμένο πρόβλημα). Χαρακτηριστικό παράδειγμα όλοι οι πορτιέρο πάσχουν λίγο πολύ στις εξόδους. Ένας τερματοφύλακας πραγματοποιεί 5 εξόδους στις 4 τα καταφέρνει και στην 5η κάτι δεν πάει καλά και δεν του βγαίνει. Βλέπετε υπάρχουν πάντα και οι αστάθμητοι παράγοντες( αέρας, βροχή, ήλιος, σπρωξίματα κτλπ) αυτό δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο, πρέπει να αναζητήσει και ο γκολκίπερ και ο προπονητής του, γιατί χάθηκε αυτή έξοδος. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν έχει καλή έξοδο ο συγκεκριμένος τερματοφύλακας. Άλλωστε «όσο δύσκολη φαντάζει μια έξοδος άλλο τόσο εύκολη μπορεί να γίνει.


Ο προπονητής πρέπει με χειροπιαστά επιχειρήματα να δώσει στον τερματοφύλακα να καταλάβει πως μπορεί να «σβήσει» ένα κίνδυνο από μια πλαγιά μπαλιά. Ας πούμε απ’το πλάγιο άουτ λίγο έξω από την μεγάλη περιοχή. Μπορεί να του θέσει το εξής ερώτημα: « τι είναι πιο εύκολο να πιάσεις μια ψηλή μπαλιά από τα 25 μέτρα ή ένα σουτ- μια κεφαλιά από τα 5 μέτρα?» ασφαλώς η κοινή λογική λέει για την μπάλα από τα 25 μέτρα βάση βέβαια ορισμένων προϋποθέσεων.

- Μια οδηγία που θα μπορούσε επίσης να δώσει ο τεχνικός είναι πάντα η καλή οργάνωση της αμυντικής γραμμής. Εν συνεχεία ο γκολκίπερ κλειδώνει το βλέμμα του πάνω στην μπάλα και κάνει «νοητή» την επαφή του με τη μπάλα και με δυνατά πατήματα και σιγουριά βγαίνει να την μαζέψει.


- Θα πρέπει επίσης ο προπονητής να επιδιώξει τη σταδιακή βελτίωση και όχι το απότομο ανέβασμα για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα με σωστά «κεντημένα» σε βάθος χρόνου.


Η προπόνηση του τερματοφύλακα δεν είναι μονο η εξάσκηση στο να πέφτει συνεχώς και να βουτά παντού με ταχύτητα πάνω στην μπάλα. Πρέπει να διδάσκεται επιστάμενα , διεξοδικά και προοδευτικά τη σωστή θέση μέσα και έξω από την εστία καθώς και γύρω από αυτή. Ένα γνωμικό που κυκλοφορεί για τη θέση του τερματοφύλακα υποστηρίζει τα παρακάτω: « ο καλός γκολκίπερ λίγες φορές και μονό όταν είναι επιτακτική ανάγκη. Τις περισσότερες φορές φροντίζει να βρίσκεται πίσω από την μπάλα η κοντά σε αυτή».


- Το ποδόσφαιρο είναι και «μυαλοσφαιρο»… για να μπορέσει ο τερματοφύλακας να καταλάβει τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν μέσα στην επικράτεια του πρέπει να είναι ξεκούραστος και να έχει καθαρό μυαλό.

Κούραση και προσπάθεια βελτίωσης της τεχνικής δε συνυπάρχουν . τα αποτελέσματα θα ειναι καταστροφικά. Θα πρέπει λοιπόν ο προπονητής να λαμβάνει την κατάλληλη μέριμνα για να διατηρήσει τις τελείες συνθήκες καθ’ολα τα στάδια της προπόνησης.



ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κατά την διάρκεια του προγράμματος της προετοιμασίας ο τεχνικός των τερματοφυλάκων πρέπει να προσαρμόζει ανάλογα με τις εκάστοτε περιπτώσεις το στιλ του και να κράτα τους γκολκίπερ σε διαρκή ετοιμότητα.

Σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να χρησιμοποιεί άμεσα και απευθείας τις μεθόδους του ενώ σε άλλες περιπτώσεις πρέπει να καθοδηγεί τον παίκτη ανάλογα με την κατευθυντηρία γραμμή που έχει χαράξει και με πολύ καλή υπομονή για να έχει το θετικό αποτέλεσμα.


Οποιαδήποτε μέθοδο θα πρέπει οι συμβουλές του να είναι ξεκάθαρες και σταθερές πάντα σε σχέση με τα προσόντα και το χαρακτήρα του αθλητή του.
Παράλληλα οι οδηγίες θα πρέπει πάντα να ακολουθούνται από πρακτική επίδειξη των συγκεκριμένων τεχνικών υποδείξεων. Άλλωστε η πράξη δεν μπορεί να αντικατασταθεί ούτε με χίλιες λέξεις θεωρίας : « μια εικόνα …. χίλιες λέξεις.